Naše malé dobrodružství – Island 2019

14.06.2019
Na začátku roku měli všichni žáci 6. – 8. tříd možnost navštěvovat kroužek pod názvem ,,Erasmus – Enjoyable Maths“. Přihlásilo se nás asi 40, ovšem po Vánocích zbyla jen polovina. A právě ti nejtrpělivější, nejpracovitější a nejpilnější, se zájmem jet na Island, měli to štěstí, že jim to vyšlo. A tak v termínu 11. 5. – 19. 5. 2019 vyjela skupinka holek a kluků s učitelkami a paní ředitelkou na tuhle naprosto báječnou jízdu!

Náš dlouho očekávaný sraz byl u ZŠ Česká Ves. Odtud nás odvážel pan řidič do polských Katowic. Na letišti i v mikrobusu byla legrace a i přesto, že se někteří báli, byly cesty letadlem zábavné, pro naše nucené posluchače možná hlučné, ale rozhodně ne nudné. Jak jsem již zmínila, mnoho dětí letělo poprvé a přirozeně měly strach. V tom je ještě utvrdilo jedno přistání pilota, kdy už si všichni vybavovali scény z leteckých katastrof. Nic nestalo a náš výlet mohl dále pokračovat.

Na krásném a moderním letišti v Reykjavíku nás vyzvedl autobus, který zamířil do Borgarnes, tedy vesnice, kde jsme měli bydlet. Tam převzali hlídací kormidlo rodiny. Všichni pociťovali velkou nervozitu, přece jen jsme měli bydlet u neznámých lidí celý týden! Když ale naše oči spatřily ty děti, které nám nadšeně mávaly a v pozadí jejich rodiče s úsměvy na tvářích, myslím, že každého z nás strach opustil. Následně se všichni rozloučili a rozešli se se svými rodinami domů. Někteří bydleli sami, jiní ve dvojici -  podle kapacit ubytovávajících. Ten večer si s námi chtěli hodně povídat úplně o všem, jenže my byli po dvouhodinovém posunu a po celém dni sezení pěkně unavení.

První den na Islandu (neděle 12.5) byl pro každého jedinečný. Měla ho v režii rodina a já vím, že se někteří podívali na farmu, narozeninovou oslavu, do jeskyní, do termálních pramenů, za kamarády, na bazén, na pláž, na vyhlídkový maják.  Po výborné a vydatné večeři (která je na Islandu hlavním jídlem) už jsme šli jenom spát a mohli jsme se těšit na první školní den.

Pondělí (13. 5.) bylo spíše organizačním a seznamovacím dnem. Hrály se hry, zpívalo se a následně se snědl oběd. Po skončení ,,povinného“ programu na nás čekalo volné odpoledne. „Moje“ rodina mě vzala na farmu, kde byla k vidění několik hodin stará jehňátka. Po večerech jsme si povídali, hledali na mapě Českou Ves, dívali se na islandské zprávy (i když nebyly tolik záživné) anebo jsme třeba jedli jejich oblíbené cukrovinky. Mně osobně moje rodina k srdci přirostla natolik, že jsem jim nabídla, aby kdykoli přijeli k nám, do České Vsi. A oni souhlasili! Už se stačí jen domluvit… J

V úterý (14. 5.) byly ve škole ,, Cultural Olympic Games“, tedy Kulturní olympijské hry, které se hrály venku, neboť bylo krásné počasí. Spočívaly v plnění nejrůznějších úkolů týkajících se místní kultury. Podrobněji nás provedli školou a ukázali nám učebny. Poté se šlo na bazén (skvělý nápad Islanďanů – neomezený vstup na bazén), kde bylo jako obvykle veselo.  Ten den jsme měli v plánu ještě nakupování suvenýrů a dárečků. Bylo fajn, že se v obchodech dalo platit i eury. Ihned poté nás čekala ještě ,, Eurovision party“, která je na Islandu jako v ČR MS v hokeji. Zažili jsme opět obrovskou legraci a radost, protože Češi i Islanďané postoupili!

Ve středu byl naplánován výlet mimo školu. Viděli jsme okurkovou farmu, farmu s čerstvě narozenými jehňátky, sopku a malé gejzíry. Bohužel jsme nestihli očekávané vodopády, a to kvůli špatnému počasí. Ale to by přece nebyla pečující a aktivní rodina, kdyby mě tam nevzala. Já už byla po sprše a bylo po 22. hodině večerní, když někdo zaklepal na dveře a řekl, že vyrážíme na vodopády, neboť je obrovská škoda je nevidět.  Docela jsem „zírala“, jak laskaví, milí a akční lidé to jsou. Výlet to byl naprosto úžasný a měl své kouzlo i v pozdních hodinách.  Na Islandu totiž slunce zapadalo až ve 23:30.

Ve čtvrtek (15. 5.) se ve škole hrály matematické hry, neboť se celý projekt jmenuje ,, Enjoyable Maths“, tedy Zábavná matematika. Bylo plno legrace i logického myšlení. V ten samý den se šlo opět na bazén, na ,,Wafle party“ se skvělými lidmi a poté na druhé kolo ,, Eurovision party“ současně s Rozlučkovou  párty. Jeden z mých nejsilnějších zážitků je skupina kamarádů, se kterými jsem se tolik nasmála. V ten večer jsme ještě skákali na trampolíně, protože bylo krásné počasí.

V pátek ráno mi vůbec nebylo do smíchu, neboť jsem věděla, že se musíme rozloučit s rodinou. Ta mě doprovodila do školy, kde probíhalo dlouhé loučení. N a slzičky došlo a myslím, že jsem nebyla jediná. Náš výlet ale ještě nekončil. Navštívili jsme gejzíry, které byly opravdu nádherné, vodní elektrárnu, největší vodopády v Evropě, rajčatový skleník (s tou suverénně nejlepší rajskou polévkou, jakou jsem kdy jedla) a ohromnou Modrou lagunu. Následně jsme se rozloučili i s účastníky Itálie a Španělska, kterým odlétalo letadlo. Nás čekal ještě jeden den v Reykjavíku. Po celkem děsivé noci v hostelu (o půl druhé ráno nás totiž vzbudil požární alarm, nejspíš z důvodu horké sprchy nebo kouření, ale věřte mi, tenhle pocit nechcete zažít) jsme vyrazili vstříc deštivému, ale krásnému Reykjavíku.  Navštívili jsme řadu památek, zajímavostí nebo jsme si nakoupili poslední potřebné věci a dárečky domů. Pak už čekali na letišti a následně letěli a pomalu se loučili s těmito nezapomenutelnými zážitky, které v našich srdcích, a v to upřímně doufám, zůstanou do konce života.