Co je to „Hejného metoda“?
Netradiční způsob výuky matematiky, kterou učí již přes 750 z 4 100 základních škol v ČR.
Hejného metodu využívá i řada alternativních škol nebo rodiče při domácí výuce svých dětí. O metodu profesora Milana Hejného se zajímají v Itálii, Řecku, Finsku, Švédsku, Polsku (kde se již pilotují učební materiály) či v Kanadě.
Učebnicím kolektivu prof. Hejného udělilo MŠMT schvalovací doložku. S výukou orientovanou na budování schémat podle prof. Milana Hejného jsou seznamováni studenti programů Učitelství pro 1. stupeň na pedagogických fakultách Univerzity Karlovy v Praze a Ostravské univerzitě v Ostravě.
Více informací o metodě výuku "Hejného metodou" naleznete zde: https://www.h-mat.cz/
http://www.pedagogicke.info/2022/05/uvrv-hejneho-metoda-vyuky-matematiky-v.html
https://www.pedagogicka-komora.cz/2022/05/hejneho-metoda-vyuky-matematiky-v.html
Matematika Hejného a její plusy:
- Samostatnost při práci
- Samostatnost myšlení
- Myšlení v hlubších souvislostech
- Vede k diskuzi a spolupráci
- Týmový duch – atmosféra ve třídě
- Využití vlastního potenciálu naplno (pro slabší i nadané žáky – gradace úloh)
- Přiměřená výzva pro každého, každý si v ní najde to „svoje“ – pocit úspěchu pro každého
- Každý má „aha“ efekt jindy, není to teď a tady všichni najednou
- Učení ve „spirále“, návraty k tématům o stupínek výše
- Práce s chybou – vlastní i ostatních
- Poznávání vlastních hranic a limitů, realita o sobě vím, co dokážu sám, co s kámošem, co se skupinou, na co stačím, kam patřím, v čem pomůžu já ostatním
- „Já sám“ – větší váha a cena toho, na co přijdu sám, než to, co mi někdo nadiktoval, radost z maličkosti
- Vyjadřování vlastních myšlenkových pochodů nahlas před třídou
- Učením druhého učím sám sebe, více si zapamatuji
- Nezaslepuje – existuje více cest k jednomu cíli
- Navozuje reálné situace ze života
- Vychází z vlastní zkušenosti – od mateřského jazyka (to, co znám) – k matematickému jazyku
- Podněcuje lásku k matematice – hodina je zábavná, hravá, pokaždé jiná…
- Neučí se zpaměti, nememorují – objevují matematiku sami na vlastní kůži
- Učitel je moderátor – průvodce (velká práce před hodinou, v hodině „odpočívá“)
Bonusy pro dnešní trh práce:
- Schopnost argumentace
- Schopnost komunikace s druhými, aktivní naslouchání
- Propojování souvislostí
- Kreativita v hledání řešení
- Ochota řešit problém, poradit si s ním
- Týmovost aj.
- Práce s chybou
Na naší škole 9 let – první deváťaci komplet učeni Hejného metodou jsou 9.B.