Matematika Hejného metodou

Co je to „Hejného metoda“?

Netradiční způsob výuky matematiky, kterou učí již přes 750 z 4 100 základních škol v ČR.

Hejného metodu využívá i řada alternativních škol nebo rodiče při domácí výuce svých dětí. O metodu profesora Milana Hejného se zajímají v Itálii, Řecku, Finsku, Švédsku, Polsku (kde se již pilotují učební materiály) či v Kanadě.

Učebnicím kolektivu prof. Hejného udělilo MŠMT schvalovací doložku. S výukou orientovanou na budování schémat podle prof. Milana Hejného jsou seznamováni studenti programů Učitelství pro 1. stupeň na pedagogických fakultách Univerzity Karlovy v Praze a Ostravské univerzitě v Ostravě.

Více informací o metodě výuku "Hejného metodou" naleznete zde: https://www.h-mat.cz/

http://www.pedagogicke.info/2022/05/uvrv-hejneho-metoda-vyuky-matematiky-v.html

https://www.pedagogicka-komora.cz/2022/05/hejneho-metoda-vyuky-matematiky-v.html

Matematika Hejného a její plusy:

  • Samostatnost při práci
  • Samostatnost myšlení
  • Myšlení v hlubších souvislostech
  • Vede k diskuzi a spolupráci
  • Týmový duch – atmosféra ve třídě
  • Využití vlastního potenciálu naplno (pro slabší i nadané žáky – gradace úloh)
  • Přiměřená výzva pro každého, každý si v ní najde to „svoje“ – pocit úspěchu pro každého
  • Každý má „aha“ efekt jindy, není to teď a tady všichni najednou
  • Učení ve „spirále“, návraty k tématům o stupínek výše
  • Práce s chybou – vlastní i ostatních
  • Poznávání vlastních hranic a limitů, realita o sobě vím, co dokážu sám, co s kámošem, co se skupinou, na co stačím, kam patřím, v čem pomůžu já ostatním
  • „Já sám“ – větší váha a cena toho, na co přijdu sám, než to, co mi někdo nadiktoval, radost z maličkosti
  • Vyjadřování vlastních myšlenkových pochodů nahlas před třídou
  • Učením druhého učím sám sebe, více si zapamatuji
  • Nezaslepuje – existuje více cest k jednomu cíli
  • Navozuje reálné situace ze života
  • Vychází z vlastní zkušenosti – od mateřského jazyka (to, co znám) – k matematickému jazyku
  • Podněcuje lásku k matematice – hodina je zábavná, hravá, pokaždé jiná…
  • Neučí se zpaměti, nememorují – objevují matematiku sami na vlastní kůži
  • Učitel je moderátor – průvodce (velká práce před hodinou, v hodině „odpočívá“)

Bonusy pro dnešní trh práce:

  • Schopnost argumentace
  • Schopnost komunikace s druhými, aktivní naslouchání
  • Propojování souvislostí
  • Kreativita v hledání řešení
  • Ochota řešit problém, poradit si s ním
  • Týmovost aj.
  • Práce s chybou

Na naší škole 9 let – první deváťaci komplet učeni Hejného metodou jsou 9.B.

Fotografie
Hejného matematika.png
graf matematika srovnání.jpg